Teknologi ‘Drone’ digunakan penyeludupan dadah



Kapalterbang  ‘drone’ terhempas ketika digunakan bagi menjalankan penyeludupan dadah methamphetamine berhampiran sempadan AS berhampiran AS dan Mexico sempadan pada petang Selasa, kata polis.

Kapalterbang udara kecil tanpa pemandu ini ditemui di tempat letak kereta pusat membeli-belah di bandar sempadan Mexico Tijuana dengan lebih daripada enam paun dadah yang diikatkan kepadanya . Tidak jelas dari arah mana namun ianya bertujuan bagi dalam penghantaran dadah.

Seorang pemanggil tanpa nama dilaporkan melihat kapalterbang drone ini terhempas dan melaporkan  kepada polis pada 21:50 waktu tempatan pada malam Selasa. Polis berkata drone ini  telah dikenal pasti sebagai Model drone Wings 900 yang bernilai US $ 1400, mempunyai enam kipas dan boleh terbang sehingga 18 minit, mengikut laman web pengeluar.

Pihak berkuasa Mexico berkata di dalam laman web rasmi facebook mexico, penjenayah cuba teknik yang berbeza-beza, termasuk penggunaan "keldai buta" seperti drone ini  untuk memindahkan barang-barang haram ke kawasan yang berbeza. Adalah dipercayaidrone ini tidak dapat menampung berat dadah dan jatuh ke tanah.

Penggunaan teknologi kapalterbang tanpa pemandu ini bagi tujuan menyeludup dadah bukan baru di rantau ini. Dianggarkan lebih daripada 150 pesawat telah digunakan untuk membawa kokain dan ubat-ubatan lain di sempadan sejak 2012, menurut Agensi  Penguatkuasaan Dadah.


Raja dadah Mexico menggunakan pelbagai kaedah untuk mengangkut ubat-ubatan, termasuk rangkaian terowong bawah tanah yang besar di antara Amerika Syarikat dan Mexico. Lama kelamaan terowong ini cukup canggih, dengan lubang udara, pencahayaan dan sistem kereta api elektrik. Jika teknologi drone berjaya, pihak berkuasa mungkin mempunyai masalah yang lebih besar menanganinya.




Teknologi ‘Drone’ digunakan penyeludupan dadah Teknologi ‘Drone’ digunakan penyeludupan dadah Reviewed by Unknown on 16:01 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.